4 olika typer av influncers

Jobba som influencer

Vem som helst kan bli en influencer. Det gör också att det finns en stor mängd olika typer av människor som jobbar med detta antingen på deltid, eller på heltid. Vi kikar närmare på 4 av de vanligaste typerna:

Bloggare

När internet började finnas i våra hem blev det väldigt populärt att skriva om sin vardag. Eller om ett bygge man höll på med, eller om olika caféer man besökte. Bloggar växte fram som svampar i skogen och i takt med att antalet läsare så började många av dem att skriva recensioner om produkter och tjänster. 

Kändisar

Denna typ av influencer är nog vad de flesta tänker på när de hör ordet influencer och bland de mest kända har vi Bianca Ingrosso och hennes mamma Pernilla Wahlgren. Kända människor som använder en viss produkt ger denna produkt en slags bekräftelse, som oftast är god. 

Journalister

En grupp som är lätt att glömma är vår journalistkår. Skulle en av de mest trovärdiga journalisterna skriva en positiv recension om en vara eller tjänst kommer flertalet svenskar att genast lita på den produkten. 

Vanliga konsumenter

Allra högst trovärdighet ger det om en "vanlig" konsument skriver positivt om en produkt. Denna typ av influencers är de som skriver recensioner och inlägg på olika forum, utan att kräva betalt för det. 

Nyfiken på att skapa en sida?

För att börja med jobbet som influencer behöver du kunna fånga läsarna. Hur du gör detta på bästa sätt kan du läsa mer om på Catrines sajt där hon visar hur du får en bra Youtubekanal, berättar om hur du använder sociala media och vad du mer ska tänka på för att komma igång och bli framgångsrik. 

29 aug 2019

Texten på denna blogg är inte skriven av Rasmus.

Rasmus är en svensk kille som bor och arbetar i San Fransisco. Han har arbetat med en mängd kända företag genom åren vilka bland annat inkluderar Dropbox, Facebook, Spotify, Spray, Lear Corporation och Notion.

Rasmus jobbade med Spotify från dag 1 fram till 2010, då han övergick till Facebook. Färgerna, det gröna, det gråa och den innovativa användarsidan på Spotify, det är Rasmus som står bakom. Rasmus är den som står bakom logotypen och mycket mer hos Spotify. Här kan du se bilder från Rasmus tid på Spotify.

 

Rasmus Andersson på andra sajter

 

I dagsläget jobbar Rasmus på Dropbox och han har även en egen sajt som heter rsms.me .