Bra knep för att rekrytera toppkandidaten

 

Rätt person på rätt plats är ofta lättare sagt än gjort. Det kan bli dyrt om du gör en felrekrytering. Det går dock att hitta den perfekta medarbetaren genom att tänka i lite nya banor.  Många gånger kan det vara lätt att fastna i samma hjulspår när det ska rekryteras. Kanske du kopierar en gammal annons på grund av tidsbrist. Men om du verkligen vill få fram den bästa kandidaten, så är det bra att inte ta genvägar. Det är ju ändå en process i flera steg där det inte räcker med en anställningsintervju eller ett rekryteringstest.

Ett bra sätt att gå tillväga på är att använda sig av ett bra rekryteringsverktyg. På recruto.se kan du hitta ett sådant. Här kan du ladda ner Recrutos app. Smidigt att kunna använda den i mobilen.

Bra tips att ta till för rekrytering

Det finns en del tips du kan ta till för att rekrytera på ett bra sätt. Det är inte fel att sätta upp en tidplan. En rekrytering bör ta max sex veckor.

Det är också bra att få koll på kompetensen. Det får du genom att ta fram en kravprofil. TA reda på vad det är för kompetenser som behövs nu och i framtiden. Så det är extremt viktigt att göra en bra kravprofil med en gång.

Se även till så att du skippar klyschor och klichéer. Skriv inte ” Många bollar i luften, flexibel, dynamisk, gillar utmaningar, förändringsbenägen, tänka utanför boxen” och så vidare. Det kan göra att du framstår som otydlig och ointressant, vilket kan göra att du missar intressanta arbetssökande. Ge istället konkreta exempel på vad det är rollen kräver.

Även om det ibland är bra att lita på sin magkänsla så ska du inte alltid göra det. En bild av en annan person kan skapas på bara ett par sekunder. Den kan vara färgad av dina tidigare erfarenheter och känslor som inte har med personen du träffar att göra. Du kan då missa en bra kandidat på grund av detta.

Den sökande ska behandlas som en kund. Det är inte bara du och din organisation eller ditt företag som väljer och vrakar. Den som söker jobb ska också välja er.

Snart är tiden förbi när det kommer till CV på papper. Många unga personer tappar intresset för att söka ett jobb om det kräver mer än två klick på mobilen. Så underlätta det för dessa personer, att söka jobb hos dig och ditt företag.

Ta referenser, men ta dem med en nypa salt. Det kan vara att de inte är överensstämmande med den bild du själv får av personen.

Se till att du ställer öppna frågor. Låt bli att använda graderingar, som hur stressad är du på en skala från 1-5. Bättre då att fråga vad personen gjort i en situation när det varit stressigt.

Bli bättre på att intervjua. Det är inte fel att börja med en telefonintervju. Stäm då av kraven i stora drag. Sedan vet du om det är värt att gå vidare till en vanlig intervju.

När ni sedan träffas för en anställningsintervju finns det en tumregel. Håll dig till fakta! Vad den sökande gör på fritiden eller hur privatlivet ser ut är inte relevant.

En del vill göra tester, men andra låter bli dem. Det är svårt att avgöra på rak arm vad ni ska göra. Tester kan vara ett mycket bra sätt att göra en rättvis och gedigen rekrytering. Samtidigt kan det vara både knepigt och dyrbart att testa. Så det är upp till er att avgöra om det är något ni ska använda er av i eran rekrytering.

 

 

30 Nov 2019

Texten på denna blogg är inte skriven av Rasmus.

Rasmus är en svensk kille som bor och arbetar i San Fransisco. Han har arbetat med en mängd kända företag genom åren vilka bland annat inkluderar Dropbox, Facebook, Spotify, Spray, Lear Corporation och Notion.

Rasmus jobbade med Spotify från dag 1 fram till 2010, då han övergick till Facebook. Färgerna, det gröna, det gråa och den innovativa användarsidan på Spotify, det är Rasmus som står bakom. Rasmus är den som står bakom logotypen och mycket mer hos Spotify. Här kan du se bilder från Rasmus tid på Spotify.

 

Rasmus Andersson på andra sajter

 

I dagsläget jobbar Rasmus på Dropbox och han har även en egen sajt som heter rsms.me .